Burberry
Share
Viktoriaanisen aikakauden keskivaiheilla oppipoika Thomas Burberry avasi pienen vaatepuodin Basingstokeen, Hampshireen. Omistautuminen korkealle laadulle ja uusien vaatemateriaalien kehittämiselle kohottivat Hra Burberryn liikkeen korkeaan maineeseen, ja vuoteen 1870 mennessä puodista oli kasvanut jo pienimuotoinen imperiumi. Vuonna 1880 hänen yhtiönsä esitteli mullistavan uutuuden. Gabardiini oli kevyt, hengittävä, sateenpitävä ja repeytymistä vastustava kangas, joka erottuu diagonaalisen kudontansa vuoksi.
Vuonna 1891 yhtiö muutti nimensä muotoon Thomas Burberry & Sons, kun uusi sukupolvi oli valmis tuomaan panoksensa mukaan. Vuonna 1895 yhtiö kehitti Tielockenin, joka oli trenssitakin esimuoto ja armeijan upseerien käytössä Buurisodassa. Vuonna 1901 saapui yhä käytössä oleva ritarilogo, jonka banderollissa lukee latinan sana PRORSUM, eteenpäin. 1914 yhtiö sai armeijalta tilauksen päällystakista. Tielockeniin lisättiin epoletit sekä vyön D-muotoiset metallirenkaat, trenssitakki oli syntynyt. 1920 luotiin klassinen Burberry-tartaani, joka tuli koristeena osaksi trenssien vuorta. 1955 Kuningatar Elizabeth myönsi yhtiölle hovihankkijan sinetin, 1989 se sai toisen mokoman Walesin prinssiltä.
2006 Burberry juhli 150. vuottaan kansainvälisesti tunnettu vaatettajana, jonka logo ja tartaani olivat vajonneet kehnompaan maineeseen. Kuten kaikkien liian suuriksi kasvavien vaatevalmistajien, myös Burberryn prestiisi on väljähtynyt suurten joukkojen napatessa sen näkyvät tunnukset käyttöönsä.